افزایش توانمندی روسای بیمارستان ها؛ لازمه مدیریت صحیح منابع حوزه سلامت 

کارگاه ملی توانمندسازی روسای بیمارستان‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد 

در راستای ارتقای توانمندی‌های مدیران نظام سلامت کارگاه ملی آموزشی توانمندسازی روسای بیمارستان‌های علوم پزشکی کشور با محوریت «مبانی تغییر، عامل تغییر، گام‌های تغییر و فرهنگ‌سازمانی» برگزار شد. 

 
در دومین دوره آموزشی ملی توانمندسازی روسای بیمارستان‌های علوم پزشکی کشور که با مشارکت مدیریت توسعه سازمان و سرمایه انسانی معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه علوم پزشکی تهران سه‌شنبه 19 آذر 98 در سالن دکتر قریب دانشکده پزشکی دانشگاه تشکیل شد؛ دکتر علیرضا نمازی مدیر توسعه سازمان و سرمایه انسانی دانشگاه با اشاره به اینکه روسای بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران، اراک و خمین در این دوره شرکت کرده‌اند، گفت: در کارگاه ملی آموزشی توانمندسازی روسای بیمارستان‌های علوم پزشکی کشور که از 19 آذر آغاز شده و تا 21 آذر 98 ادامه خواهد داشت، ارتقاء شاخص‌های نظام سلامت و توسعه کیفی و کمی نظام آموزشی را ارائه و به نتایج کاربردی آن خواهیم پرداخت.

 
 
در ابتدا دکتر علی اکبری ساری رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه و رابط علمی در خصوص دوره آموزشی قبلی که با محوریت (خودشناسی، رهبری در موقعیت‌های گوناگون و حکمرانی و رهبری) بود، مطالبی را بیان کرد. 
در ادامه دکتر مجتبی صداقت، مدیر گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رابط علمی معتمد، به معرفی الگوهای رفتاری (انسان‌محور، برون‌گرا و درون‌گرا) پرداخت و به روسای بیمارستان‌ها پیشنهاد داد تا در سامانه بین‌المللی خودارزیابی توانمندی‌های مدیران سلامت مراجعه و اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل و اگر موردی نیاز است در آن ثبت کنند. 
 
 
سپس دکتر مهدی جعفری رئیس موسسه عالی توسعه و تربیت مدیران سلامت (معتمد) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مطالب مبسوطی را در خصوص مدیریت تغییرات و اهداف یادگیری ارائه کرد و گفت: فراگیر باید بتواند ماهیت، سطوح و دامنه تغییرات و علل مقاومت در برابر تغییر و راه‌های غلبه بر آن‌ها را درک کند. 
وی با پرسش به این سؤال که چرا تغییر یک چالش است؟ ادامه داد: هر تغییری با مقاومت همراه است، تغییر برای رفتار، عادات و نگرش‌های فعلی و ارتباطات شکل‌گرفته است.
دکتر جعفری، سطوحی که می‌توانیم در آن تغییرات را ایجاد کنیم را رسمی ساختاری، شخصی و سازمانی عنوان کرد. 
پس‌ازآن دکتر سعید رضا مهرپور متخصص ارتوپدی و رئیس بیمارستان شریعتی در خصوص پدیده‌های اجتناب‌ناپذیر و لیدرشیپ تغییر مطالبی ارائه کرد و افزود: انتظار می‌رود که کارگزار تغییر، توانمندی‌هایی ازجمله؛ هوش عاطفی قوی، پیشرو و نوآور، دانش باور به توانمندی‌های خویش، آگاهی عمیق از فرهنگ، مسلط بر مدیریت تغییر و ... را داشته باشد. 
وی مهارت سه‌گانه مدیران را؛ فنی، انسانی و ادراکی عنوان کرد و گفت: رئیس بیمارستان باید نقش هدایتگر را در تغییرات پویا داشته باشد. 
 
 
دکتر مهرپور تصریح کرد: در سازمان‌های یادگیرنده و خلاق، تغییر با گوشت و خون شان آمیخته است. سطوح مختلف تغییر، نیاز به توانمندی‌های مختلف دارد، رئیس بیمارستان به‌طور سیستماتیک در خط مقدم همه فعالیت‌ها است.
در ادامه کارگاه فوق، کار گروهی و ارائه انجام شد، همچنین اشتیاق شغلی، رهبری افراد حرفه ای، مدیریت تعارض، ارتباطات میان فردی، ارتباطات درون سازمانی و ارتباطات برون سازمانی از جمله مطالبی است که در روزهای دیگر کارگاه مطرح و تبادل نظر می شود.    
توضیح اینکه دومین کارگاه ملی توانمندسازی روسای بیمارستان‌های علوم پزشکی کشور از 19 تا 21 آذر 98 در حال برگزاری است. 
 
 
خبرنگار: الهام علی
عکس: وحید مزاجردی

 

الهام علی
تهیه کننده:

الهام علی

2 نظر برای این مقاله وجود دارد

78/10/11 - 00:00

سلام دست تیم دکتر نمازی درد نکند . عالی همچون گذشته. خدا قوت

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

خبر خوبی است امیدواریم ادامه داشته باشد.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *